گزارش سال ۲۰۲۵ نشان میدهد ۴۸٪ از گیمرهای فعال جهان زن هستند. این تحول بزرگ، تصور مردانه بودن دنیای بازیهای ویدیویی را برای همیشه تغییر داده است.
تا چند سال پیش، وقتی صحبت از «گیمر» میشد، ذهن بسیاری از ما به تصویر پسری نوجوان یا مردی جوان میرفت که ساعتها پشت کنسول یا کامپیوتر نشسته است. اما دنیای بازیهای ویدیویی در سکوت و با سرعتی خیرهکننده تغییر کرده است.
برای دسترسی به اخبار و حواشی جدید سینما و به روزترین مقالات تکنولوژی، همچنین جهان بی پایان ویدیو گیم حتما به پلیفای سربزنید و از تماشای کانال یوتیوب ما غافل نشوید.
بر اساس گزارش جدید «قدرت جهانی بازی ۲۰۲۵» که توسط انجمن نرمافزارهای سرگرمی (ESA) منتشر شده، امروز ۴۸ درصد از گیمرهای فعال جهان زن هستند. آماری که نهتنها تصور دیرینهی مردانه بودن این صنعت را به چالش میکشد، بلکه نشان میدهد مرزهای فرهنگی و جنسیتی در دنیای بازی در حال فروپاشی است.
این مطالعه که روی بیش از ۲۴ هزار گیمر بالای ۱۶ سال در ۲۱ کشور انجام شده، تصویری جهانی از تغییرات فرهنگی در صنعت بازی ارائه میدهد. نکتهی جالبتر اینکه در ۱۰ کشور از این فهرست، ازجمله برزیل، آفریقای جنوبی و ایالات متحده، تعداد گیمرهای زن از مردان بیشتر است.

استنلی پیر-لویی، مدیرعامل ESA، در گفتوگویی دربارهی نتایج این گزارش میگوید:
«دیگر نمیتوان دنیای بازی را متعلق به یک جنس خاص دانست. بازیها به بخشی از زندگی روزمرهی همه تبدیل شدهاند.»
در این میان، موبایل نقشی کلیدی در گسترش حضور زنان در دنیای بازی داشته است. حدود ۶۴ درصد از گیمرهای زن از موبایل بهعنوان پلتفرم اصلی خود استفاده میکنند. اما نکتهی جالب اینجاست که تقریباً نیمی از مردان نیز روی موبایل بازی میکنند؛ بنابراین، تفاوتها در حال کمرنگ شدن است.
این روند، نهتنها از نظر فرهنگی بلکه از منظر اقتصادی نیز اهمیت دارد. حضور گستردهی زنان در بازار بازیهای ویدیویی باعث شده شرکتهای بزرگ، از طراحی کاراکترها تا روایت داستانها، دیدگاههای تازهتری را در آثار خود لحاظ کنند.
در نتیجه، دنیای بازی دیگر فقط میدان رقابت و هیجان نیست؛ بلکه به فضایی برای بیان، ارتباط و تجربهی انسانی مشترک تبدیل شده است.
در انتها از شما عزیزان دعوت میشود که برای مطالعه مقاله مربوط به اولین آپدیت FC26 منتشر شد کلیک کنید.

